Selfie tyčka, halušky, #hashtagy a volebná kampaň pod Tatrami sa môže začať

Autor: Gabriela Mezeiová | 28.10.2015 o 7:30 | Karma článku: 7,68 | Prečítané:  1048x

Kto spustil kampaň útokom, kto vyvára halušky, kto chce aby sme živorili, kto je nechtiac norm-core a kto vytiahol selfie tyčku?

Vo východoeurópskom prostredí, na rozdiel od anglosaského sveta, nie je venovaná dostatočne veľká pozornosť plánovaniu volebnej stratégie. Výsledkom sú kampane, ktoré po stránke obsahovej, vizuálnej ale najmä z hľadiska efektívnosti zostali trčať niekde v šuštiakovom šere deväťdesiatych rokov a v norme SECAM. Otravné plagáty, odfláknuté retuše, unylé rozhovory, bezvýznamné frázy, čudné fonty, neprirodzené výrazy a pátos, sugestívne pohľady z billboardov a la Hasselhoff – to všetko je v menu aj tejto volebnej sezóny. A to všetko aj napriek dramatickému nástupu moderných technológií, ktoré si stále nevieme osedlať a s nimi súvisiacim zmenám komerčných marketingových stratégií. A tiež napriek celkovému vývoju v segmente komunikácie.

Pritom voľby by mohli byť taká sranda! Všetko však zatiaľ nasvedčuje tomu, že to bude znova nuda.

Smer sa preodel do národných farieb a v súlade s tým aj pritvrdil rétoriku. Na voličskom trhu pribúdajú nacionalistickí zákazníci a Smer nie je jediný, kto má o ich hlasy úprimný záujem. Jednoduché heslá kampane sú veľmi všeobecné, v niektorých prípadoch až za hranicou únosnosti. „Robíme pre ľudí“ vo mne osobne nič neevokuje, pretože si neviem predstaviť opak. „Chránime Slovensko“ je takisto veľmi všeobecný slogan, ktorý ale v kontexte utečeneckej krízy vyznieva veľmi jasným odkazom pre majoritu obyvateľstva, ktorá radšej pomôže mačičkám ako ľuďom. Smer si však môže dovoliť pôsobiť všeobecne vzhľadom na tučné preferencie, ktoré len tak niečo neodmastí.

KDH sa opäť paradoxne spolieha len na fyzikálne zákony a to najmä na zotrvačnosť. Nevidia však za roh, kde vzniká veľký priestor pre konkurenciu, ktorá im siahne na to jediné, čo majú – na konzervatívneho kresťana.  Politická stratégia a programové ciele hnutia sú tá najväčšia nuda na internete a môžete byť konzervatívny ako chcete, ale do konca to nedočítate. Pokiaľ KDH razantne nezmení koncept (a aj personálne obsadenie), tak ich čaká posledné volebné obdobie v tomto tisícročí.

Sieť môže byť práve tým subjektom, ktorý prevezme veľkú časť voličov KDH a očividne na to aj vsádzajú. Sformovanie programu do biblického desatora v kombinácii s #hashtagmi je marketingový bullseye (v šípkach zásah do čistého stredu)! Nechápem síce, čo je to „praktická podpora rodiny“, ale asi bude lepšia ako nepraktická. Absencia tvárí naznačuje orientáciu na voliča a problémy, čo u nás nie je bežným javom. Varenie halušiek v kultúrnych domoch bol pre mňa kultúrny šok.

SKOK varili halušky celé leto, pričom podľa mňa celkom zbytočne. Ako jediná skutočne liberálna strana s otvoreným postojom v kľúčových problémoch súčasného Slovenska by si mali uvedomiť, že práve ich zákazníci už nejaký ten čas jedia skôr humus ako halušky, pijú skôr cider ako europivo a vyskytujú sa skôr v kaviarňach ako v kolibách. Cieľom kampane primárne nemá byť niekoho osloviť alebo nakŕmiť, ale presvedčiť ho! SKOK v duchu politických trendov tohto tisícročia deklaruje, že nie je ani naľavo, ani napravo. Neposkytuje však svojim potenciálnym voličom pohotovú informáciu, že im môžu dôverovať.

SDKÚ a ich billboardové hlavy vzbudili veľkú pozornosť, ktorá sa však zrejme nepretaví do náklonnosti. Nejde tak ani o tie hlavy, ako skôr o ich nepochopiteľný odkaz. Ulice sú síce zaplavené mladými sympatickými tvárami s odkazom ako „Zmena pre mladých“, ale akú zmenu majú tie hlavy na mysli? Medzi programovými prioritami strany je na samom vrchole výzva pre občanov „Tvorme program spolu“. Interaktivita tohto nápadu je obmedzená len na možnosť poslať strane email, čo by bolo dosť málo aj na rok 1998. Kde sú tie časy úžasných nápadov z toho obdobia, ako napríklad Dzurindova jazda bicyklom naprieč ultra-mečiarovskými dedinami, v ktorých ho dôchodcovia opľúvali, ale vždy sa našlo viac mladých, ktorí sadli na bicykel a aspoň pár kilometrov sa viezli spolu s ním?       

SaS vytiahli na jednej strane selfie tyčku, na druhej Osuského, celkom vtipné slovné hry (SuLike, SaStavme ho, bratia!) a liberalizmus dvíhajúci obočie.  O Poliačika menej a o Galka viac a v marci budú mať rovnú nulu. Kampaň s veľkou perspektívou a odhodlaním, so zaujímavými nápadmi, ale žiaľ s nepochopiteľnou personálnou stratégiou a nesúrodými postojmi čelných predstaviteľov.  

OĽaNO ft. Nova svoju kampaň zbúchali evidentne narýchlo, ako inak si vysvetliť ich generálny slogan „Aby ľudia žili, nielen živorili“? Odhadujem, že cieľom tohto posolstva mala byť eliminácia živorenia a nie snaha o zotrvanie tohto stavu popri žití. Ale ktovie, možno je to ďalší rafinovaný trik alebo dokonca aj zámer. Pri tomto nekompatibilnom tandeme už prekvapí máločo.

Som zvedavá, čo nám prinesú Vianoce. Predvolebná kampaň ich môže totiž znetvoriť viac ako 100 mobilných operátorov dokopy.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?